Cum e mai bine: un coach angajat al companiei sau un business coach extern?

Am inteles ca procesul de coaching este un element greu de descris in cuvinte, care ma ajuta practic sa fiu mai bun in meseria pe care o am, sa-mi gasesc cariera care mi se potriveste sau sa continui pe drumul deja ales, infruntand curajos fiecare obstacol ce se iveste in cale.

Stiu, de asemenea, ca prin Business Coaching, se pot obtine rezultate reale, masurabile daca asta ni se cere, toate lucrate in jurul unui obiectiv important pentru munca noastra. In egala masura, am inteles ca apeland la Business Coaching pot sa elimin „sincope” din prezent astfel:

  • Imi imbunatatesc stilul de lucru, metoda de comunicare, nivelul de interactiune astfel incat la finalul zilei, sa fiu cu un pas mai aproape de obiectivul meu dat, si anume, acela de a fi cel mai bun in “aria mea de acoperire si expertiza”;
  • Eficientizez timpul de lucru, totul se realizeaza mai lin, mai armonios, eliminand elementele reziduale care tot apareau si de care nu stiam cum sa ma mai ascund;
  • Am o viata frumoasa la birou pentru ca ma bucur sa lucrez zi de zi cu oameni pe care invat sa-i cunosc, in moduri absolut unice si la care nu m-am mai gandit pana acum din asemenea perspective de relationare sanatoasa;
  • Valorile mele sunt respectate si sunt de acord ca ele sunt in deplina armonie cu misiunea si obiectivele companiei unde imi petrec cea mai mare parte a timpului vietii mele;
  • Cifra de afaceri este in continua crestere, cash flow-ul urmeaza cursul stabilit, si se pare ca anul urmator vom putea accesa noi oportunitati si resurse.
  • Faptele vorbesc de la sine: nivelul de performanta e optim, gradul de angajabilitate este real si usor, flexibil, astfel incat de cate ori situatia o cere, sa putem sa comunicam intern ca o adevarata echipa.
  • De altfel, tot ce merge bine intre noi, echipe, departamente, regiuni, divizii si Centrala se transmite mai departe in relatia pe care o avem cu clientii nostrii, reusind sa le mentinem satisfactia fata de serviciile si produsele noastre, si sa ne ramana fideli.

Ei bine, toate situatiile mentionate mai sus, care pot parea utopice, sunt perfect reale si naturale in acele medii in care este adoptata si integrata o cultura a coaching-ului profesional.

Un coach intern poate fi o resursa foarte valoroasa in sensul in care pastreaza echilibrul intern in rezolvarea stresului pe care il poate produce munca si „virgulele” ce tradeaza natura umana (fie ca ele vin de acasa, din cercuri sociale sau din propria mentalitate). Insa minusul va fi mai mereu intalnit la nivel de raport de incredere.

Stii doar ca pentru ca o relatie de coaching sa ajunga sa-si indeplineasca misiunea, este necesar sa fie fondata pe un raport de incredere exceptional, in care coach-ului i se permite sa asiste pe cel cu care lucreaza in calatoria sa catre mai bine.

In momentul in care vorbim despre un mediu cu mai multi oameni, ierarhizare, bonusuri acordate in functie de performanta, competitivitate constructiva si, poate chiar diversitate culturala, lucrurile se schimba. Raportul de incredere este incomplet, cineva la un moment dat va avea o retinere in a-si deschide complet mintea sau cine stie, poate chiar inima, cu toate ca in mod constient intelege de ce se duce la acel coach si care sunt abilitatile si competentele prin care poate fi ajutat in atingerea obiectivelor sale.

Hai sa fim realisti si sa ne gandim si la inconfundabila teama ce ne conduce viata de multe ori. Ne este teama sa spunem unor lucruri pe nume pentru ca ne gandim ca vor deranja si ne vor afecta pozitia preferentiala curenta. Ne poate fi teama sa iesim din zona de confort, sa excelam in ceea ce facem si tot asa. Ne poate fi teama ca ne stricam imaginea fata de colegi, sau chiar sa ne punem in pericol salariul, jobul, relatia cu superiorii pentru ca am raspuns unei provocari in coaching, spre exemplu.

Luate in detaliu, aceste „virgule”, poti sa fii sigur, de multe ori, se reflecta in pierderile companiei si daca nu sunt reparate, ele sunt cele care de fapt, cauzeaza erori in sistem. In schimb, un coach venit din exterior nu are aceleasi impedimente in construirea raportului de incredere.

De altfel, un coach extern percepe orice situatie mult mai usor dintr-o pozitie impartiala, obiectiva, reusind astfel sa inteleaga unde se afla radacina unor situatii mai putin pozitive si cum pot acestea fi remediate. Un coach extern este concentrat pe obiectivul agreat, iar coach-eul elimina de la bun inceput, temerile legate de autoritate si subordonare.

Un coach extern asta face: antreneaza oamenii din companie sa aibe succes in atingerea scopurilor, garantand ca gradul de confidentialitate si incredere este cel cautat si respectat cu multa integritate.