Mituri in Coaching

Pe lista cartilor de citit din ultima perioada se strecura si Max Landsberg, unde am descoperit descrierea unor mituri in coaching care credem ca iti sunt utile si tie.

“Sa vorbim deschis: a face coaching de calitate nu inseamna sa fii un “om de treaba”. Inseamna sa aduci in interactiunile tale cu colegii aceeasi organizare si creativitate pe care le folosesti in rezolvarea problemelor de serviciu.

Dar inainte de a vorbi despre aptitudinile necesare pentru a fi un bun antrenor, hai sa vorbim intai despre unele mituri si realitati ale coaching-ului.

Mit: Cand ajutam o persoana sa se dezvolte prin coaching, o facem in primul rand pentru binele ei.

Realitate: Exista multe motive tangibile, egoiste si acceptabile pentru care o persoana are nevoie sa devina un antrenor mai bun. In realitate, antrenorii buni considera ca beneficiile personale sunt atat de mari, incat rareori renunta la acest obicei. Iata o lista de avantaje posibile – enumerate in ordinea importantei lor pentru interesul personal:

  • Mai mult timp pentru sine. Puteti fie sa plecati acasa mai devreme, fie sa va investiti timpul in obtinerea unor performante mai inalte. Desi, teoretic, este imposibil de demonstrat, cei mai multi antrenori buni cred ca, investind zilnic numai zece minute in coaching-ul unui partener de echipa, vor economisi, de obicei, cel putin 20 de minute pe zi.
  • Aptitudini mai bune de relationare cu clientii. Facand coaching cu colegii, va puteti dezvolta aptitudinile interpersonale, necesare in stabilirea unor relatii eficiente cu clientii si cu cumparatorii.
  • O organizare mai buna. Daca intentionati sa va faceti o cariera de lunga durata in companie, investitia in dezvoltarea personala a colegilor este evident, un efort inteligent.
  • Este mai distractiv. Cand lucrati in echipe in care se pune accentul pe coaching, atmosfera este mai buna.
  • Adeziune mai ridicata. Daca ii ajutati pe ceilalti, acestia tind sa va ajute, la randul lor. Si daca aspirati sa deveniti lider, merita sa tineti minte ca fiecare lider are nevoie de sprijinul celor din jur.

Mit: concentrati-va asupra persoanei pe care o indrumati.

Realitate: Cunoaste-te pe tine insuti. Un antrenor nu se concentreaza exclusiv asupra persoanei pe care o antreneaza. In realitate, un formator bunare un grad inalt de autocunoastere. Toata lumea are aptitudinile fundamentale pentru coaching; din nefericire, cei mai multi dintre noi au cateva blocaje psihologice cand trebuie sa aplice eficient si constant aceste aptitudini. Marii antrenori stiu cum sa isi depaseasca blocajele.

Mit: Coaching egal feedback

Realitate: Exista multe alte deprinderi si instrumente importante in coaching. Desi majoritatea oamenilor considera ca a face coaching inseamna pur si simplu a-I oferi feedback si sugestii celuilalt, adevarul este ca feedback-ul bazat pe observatie si intuitie este numai unul dintre instrumentele din trusa antrenorului. De exemplu, un antrenor bun stapaneste, de obicei, perfect arta formularii intrebarilor potrivite. Persoanele care beneficiaza de coaching pot afla desori mult mai multe lucruri daca sunt intrebate: “Cat de bine crezi ca te-ai descurcat? Ce ai face altfel data viitoare?”, decat daca li se spune: “Iata ce ai gresit si iata ce trebuie sa faci data viitoare.” Exista si alte instrumente, ca abordarea OROC si tehnicile motivationale.

Mit: Coaching-ul necesita foarte mult timp

Realitate: Cel mai bun antrenament este cel oferit in doze mici. Multi oameni cred ca atunci cand ajuti pe cineva sa se formeze prin coaching trebuie sa-I acorzi mult timp. Dar, cu putin exercitiu, nu veti avea nevoie sa va imbracati intr-u costum de jogging de fiecare data cand veti dori sa ajutati pe cineva in acest sens. Investitiile mici de timp –  chiar si numai cinci minute – pot duce la cresteri sensibile ale performantelor.

Mit: Coaching-ul urmareste numai sarcinile de serviciu.

Realitate: Un coaching eficient se aplica si in alte domenii ale vietii. Persoanele care isi dezvolta aptitudinile de coaching la locul de munca descopera, de obicei, ca au devenit capabile sa isi ajute mai bine prietenii, partenerii si copiii. Din acest punct de vedere, coaching-ul este in mod clar o aptitudine de relationare in viata, in general.”


Bestseller-ul international numit Coaching vorbeste despre cum personajul principal reuseste sa parcurga etape importante in cariera sa apeland la coaching. In cele din urma el ajunge sa inteleaga si sa puna in practica principiile din perspectiva unui Manager as a Coah adevarat.

Asadar, fara sa mai pierzi ocazii, solicita un demo de Manager as a Coach cu Elena Capruciu si testeaza efectiv pentru a vedea concret beneficiile de care te poti bucura.